Zainwestowanie w dobre słuchawki to najprostszy, ale nie jedyny sposób na poprawę jakości pracy w open space, czyli otwartej przestrzeni biurowej.

Przestrzeń biurowa typu open space jest znienawidzona przez wiele osób, chociaż liczne badania dowodzą, że sprzyja kreatywności i współpracy. Często wypełnia się ona po brzegi bałaganem i hałasem, uniemożliwiając spokojną pracę. Jest utrapieniem szczególnie w przypadku osób, które realizują projekty wymagające skupienia.

Czy istnieją sposoby na przystosowanie się do pracy w open space? Jak przyzwyczaić się do rozmów, stukotu klawiatur, dzwonienia, bzyczenia, szeleszczenia? A jeśli nie można się do tego przyzwyczaić, to jak sprawić, by tego nie słuchać?

Niezwykle ciekawy artykuł o strategii przeżycia w open space napisała ostatnio dla Harvard Business Review dziennikarka i psycholog Rebecca Knight z Wesleyan University. Przedstawiła w nim kilka zasad, których należy się trzymać, by nie tylko nie zwariować w otwartym biurze, ale także by pracować w nim efektywnie.

1. Dostrzegaj pozytywy open space

Knight radzi, aby nie nastawiać się negatywnie od samego początku do otwartego biura. Nie narzekać na hałas, nie wyrażać głośno swoich obaw o zachowanie prywatności. Nasza postawa na samym początku pracy w open space jest ważna zarówno ze względu na własne nastawienie psychologiczne, jak i z uwagi na stosunek naszych współpracowników do nas.

2. Możesz zainicjować powstanie kodeksu dobrych praktyk

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś był inicjatorem czegoś w rodzaju „kodeksu dobrych praktyk open space”. Taki kodeks musi powstać pod egidą szefa, więc to do niego trzeba się zwrócić z prośbą o pilotaż prac nad takim rozwiązaniem. Wszystko oczywiście w służbie zwiększonej efektywności.

3. Zainwestuj w dobre słuchawki

Jeśli wiesz, że masz problem ze skupieniem się w open space, powinieneś koniecznie zainwestować w dobre słuchawki. Takie, które nie tylko wyglądają cool i mają dobrą jakość dźwięku, ale także odcinają w dużej mierze dźwięki z zewnątrz. Wybór tego rodzaju słuchawek na rynku jest spory.

Gdy już będziesz posiadać takie słuchawki, wystarczy puścić „chill out music”, „work music”, albo „white noise” (mnóstwo tego typu nagrań jest choćby na YouTube) i problem powinien zostać rozwiązany.

Słuchawki na głowie są też sygnałem dla współpracowników, że nie chcesz, aby ci przeszkadzano, jeśli to nie jest absolutnie konieczne. Są znakiem odstraszającym, krzyczącym „nieprzeszkadzaj, pracuję!”.

4. Nie siedź cały dzień za biurkiem

Przebywanie cały czas za biurkiem obniża koncentrację. Warto od czasu do czasu, na przykład co półtorej godziny, wstać i przejść się. Najprościej pójść do kuchni po herbatę. Można też wdać się w dosłownie 15-minutową pogawędkę z kolegą lub koleżanką na dowolny temat, albo nawet wyruszyć na krótkie zwiedzanie innego piętra biurowca. Wyjścia na papierosa nie polecamy, bo palenie – jak wiadomo – szkodzi zdrowiu, a nawet zabija.

5. Poproś o możliwość sporadycznej pracy zdalnej

Jeśli należysz do tych osób, które mają naprawdę duży problem ze skupieniem się w open space, może powinieneś poprosić szefa o możliwość pracy zdalnej („remote office”) chociaż raz w tygodniu. Środa spędzana przed laptopem w kawiarni (lub w bibliotece) mogłaby zdziałać cuda i dać oddech od open space.

6. Zastanów się, co jest dla ciebie prawdziwym problemem w open space

Zdiagnozuj prawdziwy problem, który cię dręczy. Może nie przeszkadza ci open space, tylko kolega, który ma manierę głośnego rozmawiania przez telefon? Może wystarczy poprosić o przeniesienie biurka na drugi koniec otwartej przestrzeni i twoja niechęć do open space zniknie?

7. Ćwicz – razem ze swoim mózgiem – przebywanie w open space

Poza tym, warto spróbować stosować ćwiczenie, które polega na przyzwyczajaniu mózgu do pracy w open space. Należy usiąść wygodnie w fotelu biurowym, zamknąć oczy i postarać się relaksować przez 20 minut, nie ruszając się i nie zwracając uwagi na to, co dzieje się dookoła. Po kilkunastu tego rodzaju ćwiczeniach mózg powinien zacząć automatycznie lekceważyć biurowe hałasy.

Zobacz także: 8 zasad pracy zdalnej. Jak zadbać o relacje w pracy z osobami, których być może nigdy nie zobaczymy