Z czasem spadają nasze umiejętności poznawcze. Jak zatrzymać ten proces? Co zrobić, żeby na długo zachować młody umysł? Odpowiedzią jest neurofitness, czyli trening mózgu. Dzięki niemu odzyskasz wigor i urozmaicisz swój dzień.

W prasie, telewizji czy Internecie znajdziesz mnóstwo informacji o tym jak się zdrowo odżywiać i jak ćwiczyć, żeby zachować młode ciało. A zastanawiałeś się jak odmłodzić swój mózg, który również potrzebuje uwagi i troski?

Nie tylko dzieci mogą intensywnie się uczyć

Obecnie w nauce panuje zgodny pogląd, że nasz mózg i jego tkanka nerwowa posiada zdolność do tworzenia nowych połączeń i sieci neuronalnych przez całe życie. To właśnie dzięki temu możemy cały czas się uczyć i poprawiać naszą pamięć. W nauce zjawisko to nazywa się neuroplastycznością lub inaczej plastycznością mózgu.

Oczywiście z wiekiem umiejętności poznawcze są coraz gorsze. Najszybciej uczymy się w dzieciństwie. Jednak odpowiednia stymulacja i ćwiczenie mózgu pozwalają zwiększyć jego wydajność, a tym samym usprawnić nasze myślenie, pamięć i koncentrację. Tym właśnie zajmuje się neurofitness.

Trening mózgu – ćwiczenia

Jednym ze sposobów są specjalne ćwiczenia udoskonalające pamięć, logiczne myślenie, zwiększające koncentrację oraz inteligencję. To także dobry sposób na nudę i przełamanie rutyny.

1. Wróć ze sklepu inną drogą, przestaw rzeczy na biurku

Najprościej rzecz ujmując, chodzi o to, żeby próbować nowych rzeczy tak aby nie przyzwyczajać naszego mózgu do utartych schematów. Dlatego codzienne wprowadzanie zmian, nawet tych małych, pozwoli Ci odświeżyć umysł i pobudzić mózg do pracy.

Zacznij od zmiany rutyny swojego dnia. Po wstaniu z łóżka najpierw budzisz dzieciaki, a potem robisz śniadanie? Zrób to w odwrotnej kolejności. Posiłki spożywacie tylko w kuchni? Od czasu do czasu zmieńcie pomieszczenie. Do pracy wybierasz zawsze tę samą trasę? Poszukaj innej. W samochodzie słuchasz radia? Może następnym razem skusisz się na podcast. Nawet zmiana organizacji biurka w pracy będzie kolejnym bodźcem, na który zareaguje Twój mózg. Możliwości jest wiele. Ważne, żeby urozmaicać swój dzień tak aby powoli przyzwyczajać mózg do pojawiających się regularnie zmian.

2. Pobierz aplikacje na telefon

Jeśli chcesz uprawiać neurofitness w nieco innej formie, możesz wypróbować stworzone specjalnie do tego gry i aplikacje na telefon. Ten sposób treningu kognitywnego jest szczególnie popularny w Stanach Zjednoczonych. Bez problemu znajdziesz coś dla siebie. Jedne z najpopularniejszych aplikacji to m.in.: Lumosity, CogniFit Brain Fitness, Personal Zen czy Brain Trainer Special.

Znajdziesz tam proste ćwiczenia jak łapanie kolejnych liczb kursorem, licząc od 1 do 33, lub dopasowywanie aktualnie wyświetlanych obrazów do kształtów i symboli, które były pokazane wcześniej. To wymaga od Ciebie nieustannej koncentracji i szybkiego reagowania oraz przetwarzania informacji. Wystarczy kilka lub kilkanaście minut dziennie aby zauważyć, że poprawiłeś swój refleks.

3. Lubisz teatr? To idź na koncert rockowy

Kolejną rzeczą, na którą warto poświęcić czas, jest sztuka różnego rodzaju: od wystawy malarskiej, przez koncerty, po wyjścia do muzeów. Najlepiej jeśli to będzie, znów, coś czego do tej pory nie robiłeś. Im większe zdziwienie, zaskoczenie i zachwyt, tym trwalszy ślad zostanie w naszej pamięci i mózgu.

To samo dotyczy nowych pasji. Od dziesięciu lat wolny czas spędzasz na czytaniu książek lub jeżdżeniu na rowerze? Podczas najbliższego urlopu zaplanuj zupełnie coś innego np. spływ kajakiem. Wieczorem włóż na nogi rolki, a rower zostaw w garażu.

4. Wykorzystaj swój węch, smak i dotyk, a nie tylko wzrok i słuch

Nasz mózg do pracy pobudzają nieznane wcześniej bodźce zewnętrzne. Dlatego warto karmić zmysły nowymi doświadczeniami. Skup się nie tylko na tym, co widzisz i słyszysz, ale staraj się także wykorzystać swój węch, smak i dotyk.

Przed wypiciem kawy, skup się na jej aromacie. Posiłki jedz wolno abyś mógł poczuć smak każdego użytego w nich składnika. Dla szukających większych wrażeń, polecamy także jedzenie palcami, siorbanie lub mlaskanie. Tylko może lepiej to zrobić w domu. Kiedy chcesz zrobić zakupy, zamiast do sklepu, idź na lokalny bazar. Tam możesz dotykać i wąchać owoce, a czasami także ich spróbować, zanim dokonasz ostatecznego wyboru.

Lepsza pamięć to nie jedyna zaleta neurofitnessu

Oprócz rozwijania umiejętności poznawczych, czyli usprawnienia logicznego myślenia czy ulepszenia pamięci, neurofitness pomoże zwiększyć jakość Twojego życia. Jeśli wprowadzisz małe zmiany w codziennej rutynie, przygotujesz swój mózg także do większych, z którymi musisz się mierzyć w pracy czy w szkole. Tym samym pobudzasz umysł do kreatywnego myślenia i uodparniasz się na stres. Uczysz się zarządzać swoimi emocjami i zachowujesz zdrowy dystans do wciąż zmieniającej się rzeczywistości. Ostatecznie Twój mózg będzie mniej zmęczony i zostanie mu więcej siły na rozwiązywanie złożonych problemów i szukania różnych rozwiązań wyjścia z trudnych sytuacji.

Wybieraj niekonwencjonalne rozwiązania, chodź nowymi ścieżkami, łam utarte schematy i rób rzeczy, których nigdy wcześniej nie miałeś okazji robić. Spróbuj bo nic Cię to nie kosztuje, a zyskać możesz całkiem sporo.