Piotr Prajsnar stworzył mały starup, z którego wyrosła największa platforma Big Data w naszej części Europy. Dziś Cloud Technologies analizuje miliardy profili internautów z ponad 220 państw, w tym niemal każdego z Polski.

Debiut giełdowy tego dnia co Facebook

Prajsnar ukończył Szkołę Główną Handlową i Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych w Warszawie. Przygodę z biznesem zaczął w 2011 roku jak niemal każdy startupowiec.

– Był pomysł, laptop, garaż, ciężka praca, hektolitry kawy i zarwane noce – wspomina w wywiadzie dla INNPoland.

Początki nie były usłane różami, bo firma nie miała zysków. Pomogły pieniądze z UE i od inwestorów giełdowych. W 2012 roku Cloud Technologies wszedł na NewConnect. Akcje spółki Prajsnara zadebiutowały na giełdzie dokładnie tego samego dnia co Facebook.

– To był przypadek, ale podobno z życiu jest mało przypadków – mówi Prajsnar.

Z giełdy zdobył niecałe pół miliona złotych, które przydały się na start. Kluczowe okazały się 2 mln zł dotacji z projektów unijnych. Ten zastrzyk finansowy pozwolił początkowo niedochodowej firmie rozwinąć skrzydła.

Jak działa usługa Cloud Technologies? Informacje, które zostawiamy na stronach internetowych firma przetwarza w chmurze obliczeniowej i sprzedaje na potrzeby reklamy internetowej. Jeśli ktoś szuka w sieci nowego telewizora a następnie wejdzie na swój ulubiony portal, zobaczy tam reklamę telewizora, który przed chwilą oglądał. Dzięki usługom Cloud Technologies reklamodawcy wiedzą kto jest potencjalnie zainteresowany kupnem konkretnego produktu albo usługi.

Wystrzał notowań Cloud Technologies

Szybko okazało się, że Big Data marketing to w Polsce strzał w dziesiątkę. Przełomowy okazał się 2014 r., kiedy Cloud Technologies zintegrowało się z wyszukiwarką Google i firma zaczęło wreszcie zarabiać. Akcje spółki w krótkim czasie wystrzeliły z 2 zł do 100 zł ozłacając właściciela i pozostałych akcjonariuszy.

– To był wystrzał w kosmos – wspominał Prajsnar, który posiada ok. 27 proc. wszystkich akcji.

Należące do niego akcje są dziś warte prawie 80 mln zł (obecny kurs giełdowy to ok. 60 zł).

Rozwój firm był nieprawdopodobny. W ciągu czterech lat Cloud Technologies wskoczyło na pozycję lidera na rynku danych dla reklamy internetowej w Polsce. A Prajsnar został finalistą konkursu EY Przedsiębiorca roku 2015 w kategorii „Nowe Technologie / Innowacyjność”.

Przejęcie Online Advertising Network

Dziś Cloud Technologies to firma z ugruntowaną pozycją na rynku, która sama przejmuje mniejszych graczy. Ostatnio za 2 mln zł kupiła sieć reklamową Online Advertising Network. Niewykluczone, że spółka wkrótce przejdzie na rynek główny warszawskiej giełdy.